wtorek, 23 lipca 2013

Porzucenie

Pahānasuttaṃ (SN 35.24) - Sutta o porzuceniu

"Sabbappahānāya vo, bhikkhave, dhammaṃ desessāmi. Taṃ suṇātha. Katamo ca, bhikkhave, sabbappahānāya dhammo? Cakkhuṃ, bhikkhave, pahātabbaṃ, rūpā pahātabbā, cakkhuviññāṇaṃ pahātabbaṃ, cakkhusamphasso pahātabbo, yampidaṃ cakkhusamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi pahātabbaṃ…pe… yampidaṃ sotasamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi pahātabbaṃ… yampidaṃ ghānasamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi pahātabbaṃ. Jivhā pahātabbā, rasā pahātabbā, jivhāviññāṇaṃ pahātabbaṃ, jivhāsamphasso pahātabbo, yampidaṃ jivhāsamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi pahātabbaṃ. Kāyo pahātabbo… mano pahātabbo, dhammā pahātabbā, manoviññāṇaṃ pahātabbaṃ, manosamphasso pahātabbo, yampidaṃ manosamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi pahātabbaṃ. Ayaṃ kho, bhikkhave, sabbappahānāya dhammo"ti. 

Dutiyaṃ.

"O porzuceniu wszystkiego wam, mnisi, naukę będę głosił. Słuchajcie tego. Czym zatem jest, mnisi, nauka o porzuceniu wszystkiego? Oko, mnisi, powinno być porzucone, formy (widziane) powinny być porzucone, świadomość oka powinna być porzucona, kontakt wzrokowy powinien być porzucony, także to, co za przyczyną kontaktu wzrokowego rodzi się doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także powinno być porzucone ...etc... także to, co za przyczyną kontaktu słuchowego rodzi się doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także powinno być porzucone ... także to, co za przyczyną kontaktu węchowego rodzi się doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także powinno być porzucone. Język powinien być porzucony, smaki powinny być porzucone, świadomość języka powinna być porzucona, kontakt smakowy powinien być porzucony, także to, co za przyczyną kontaktu smakowego rodzi się doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także powinno być porzucone. Ciało powinno być porzucone ... Umysł powinien być porzucony, dhammy powinny być porzucone, świadomość umysłu powinna być porzucona, kontakt umysłowy powinien być porzucony, także to, co za przyczyną kontaktu umysłowego rodzi się doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także powinno być porzucone. To jest, mnisi, nauka o porzuceniu wszystkiego."

Druga [sutta z rozdziału Sabbavaggo].
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz