piątek, 16 sierpnia 2013

Drzewo przebudzenia - druga mowa

Dutiyabodhisuttaṃ (KN 3.2) - Druga sutta o drzewie przebudzenia

Evaṃ me sutaṃ – eka samayaṃ bhagavā uruvelāyaṃ viharati najjā nerañjarāya tīre bodhirukkhamūle paṭhamābhisambuddho. Tena kho pana samayena bhagavā sattāhaṃ ekapallaṅkena nisinno hoti vimuttisukhapaṭisaṃvedī. Atha kho bhagavā tassa sattāhassa accayena tamhā samādhimhā vuṭṭhahitvā rattiyā majjhimaṃ yāmaṃ paṭiccasamuppādaṃ paṭilomaṃ sādhukaṃ manasākāsi:

Tak słyszałem. Pewnego razu Błogosławiony w Uruveli przebywał na brzegu rzeki Neranjara pod drzewem przebudzenia, (jako) pierwszy w pełni przebudzony. W tym czasie przez siedem dni sam jeden ze skrzyżowanymi nogami siedział, szczęścia wyzwolenia doświadczał. Wtedy Błogosławiony po tych siedmiu dni upływie z tej medytacji wyszedłszy, w nocy o środkowej straży współzależne powstawanie w odwrotnym porządku dobrze przemyślał:

"Iti imasmiṃ asati idaṃ na hoti, imassa nirodhā idaṃ nirujjhati, yadidaṃ – avijjānirodhā saṅkhāranirodho, saṅkhāranirodhā viññāṇanirodho, viññāṇanirodhā nāmarūpanirodho, nāmarūpanirodhā saḷāyatananirodho, saḷāyatananirodhā phassanirodho, phassanirodhā vedanānirodho, vedanānirodhā taṇhānirodho, taṇhānirodhā upādānanirodho, upādānanirodhā bhavanirodho, bhavanirodhā jātinirodho, jātinirodhā jarāmaraṇaṃ sokaparidevadukkhadomanassupāyāsā nirujjhanti. Evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa nirodho hotī"ti.

"Tak więc kiedy tego nie było, wtedy tamtego nie ma, ze zniszczeniem tego tamto znika, a mianowicie - zniszczenie niewiedzy jest kammicznych formacji zniszczeniem, zniszczenie kammicznych formacji jest świadomości zniszczeniem, zniszczenie świadomości jest nazwy i formy zniszczeniem, zniszczenie nazwy i formy jest sześciu podstaw poznania zniszczeniem, zniszczenie sześciu podstaw poznania jest kontaktu zniszczeniem, zniszczenie kontaktu jest uczuć zniszczeniem, zniszczenie uczuć jest pragnień zniszczeniem, zniszczenie pragnień jest chwytania zniszczeniem, zniszczenie chwytania jest istnienia zniszczeniem, zniszczenie istnienia jest narodzin zniszczeniem, zniszczenie narodzin jest starości i śmierci zniszczeniem. Smutek, płacz, cierpienie fizyczne, niezadowolenie, cierpienie psychiczne znikają. Takie tej całej masy cierpienia jest zniszczenie." 

Atha kho bhagavā etamatthaṃ viditvā tāyaṃ velāyaṃ imaṃ udānaṃ udānesi: 

"Yadā have pātubhavanti dhammā,
Ātāpino jhāyato brāhmaṇassa,
Athassa kaṅkhā vapayanti sabbā,
Yato khayaṃ paccayānaṃ avedī"ti. 

Dutiyaṃ.

Wtedy Błogosławiony znaczenie tego zrozumiawszy, w tym czasie tę emocjonalną wypowiedź wygłosił:

"Kiedy rzeczywiście manifestują się dhammy
Gorliwemu medytującemu braminowi,
Wtedy jego niepewności znikają wszystkie
Ponieważ zniszczenie przyczyn poznał."

Druga [sutta z rozdziału Bodhivaggo].
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz