piątek, 13 września 2013

Klasztor - druga mowa

Dutiyavihārasuttaṃ (SN 45.12) - Druga sutta o klasztorze

Sāvatthinidānaṃ. "Icchāmahaṃ, bhikkhave, temāsaṃ paṭisalliyituṃ. Namhi kenaci upasaṅkamitabbo, aññatra ekena piṇḍapātanīhārakenā"ti
"Evaṃ, bhante"ti kho te bhikkhū bhagavato paṭissutvā nāssudha koci bhagavantaṃ upasaṅkamati, aññatra ekena piṇḍapātanīhārakena.

W Savatthi. "Ja chcę, mnisi, przez trzy miesiące być w odosobnieniu. Ja przez nikogo nie powinienem być odwiedzany, za wyjątkiem jednego z zebraną jałmużną.
"Tak, panie!", tamci mnisi Błogosławionemu odpowiedzieli, nikt Błogosławionego nie odwiedza, za wyjątkiem jednego z zebraną jałmużną.

Atha kho bhagavā tassa temāsassa accayena paṭisallānā vuṭṭhito bhikkhū āmantesi – "yena svāhaṃ, bhikkhave, vihārena paṭhamābhisambuddho viharāmi, tassa padesena vihāsiṃ. So evaṃ pajānāmi – 'micchādiṭṭhipaccayāpi vedayitaṃ, micchādiṭṭhivūpasamapaccayāpi vedayitaṃ, sammādiṭṭhipaccayāpi vedayitaṃ, sammādiṭṭhivūpasamapaccayāpi vedayitaṃ…pe… micchāsamādhipaccayāpi vedayitaṃ, micchāsamādhivūpasamapaccayāpi vedayitaṃ, sammāsamādhipaccayāpi vedayitaṃ, sammāsamādhivūpasamapaccayāpi vedayitaṃ, chandapaccayāpi vedayitaṃ, chandavūpasamapaccayāpi vedayitaṃ, vitakkapaccayāpi vedayitaṃ, vitakkavūpasamapaccayāpi vedayitaṃ, saññāpaccayāpi vedayitaṃ, saññāvūpasamapaccayāpi vedayitaṃ; chando ca avūpasanto hoti, vitakko ca avūpasanto hoti, saññā ca avūpasantā hoti, tappaccayāpi vedayitaṃ; chando ca vūpasanto hoti, vitakko ca vūpasanto hoti, saññā ca vūpasantā hoti, tappaccayāpi vedayitaṃ; appattassa pattiyā atthi vāyāmaṃ, tasmimpi ṭhāne anuppatte tappaccayāpi vedayita'"nti.

Dutiyaṃ.

Wtedy Błogosławiony po upływie tych trzech miesięcy z odosobnienia wyszedł, do mnichów zwrócił się: "Z tego powodu ja, mnisi, w (tym) klasztorze (jako) pierwszy w pełni przebudzony przebywam, ponieważ w (tym) miejscu (już) przebywałem. Tak to rozumiem jasno - 'Błędny pogląd jest przyczyną uczucia, ustanie błędnego poglądu jest przyczyną uczucia, właściwy pogląd jest przyczyną uczucia, ustanie właściwego poglądu jest przyczyną uczucia ...etc... błędna medytacja jest przyczyną uczucia, ustanie błędnej medytacji jest przyczyną uczucia, właściwa medytacja jest przyczyną uczucia, ustanie właściwej medytacji jest przyczyną uczucia, intencja jest przyczyną uczucia, ustanie intencji jest przyczyną uczucia, myślenie jest przyczyną uczucia, ustanie myślenia jest przyczyną uczucia, postrzeżenie jest przyczyną uczucia, ustanie postrzeżenia jest przyczyną uczucia. Intencja niespokojna jest, myślenie niespokojne jest, postrzeżenie niespokojne jest - to jest przyczyna uczucia. Intencja spokojna jest, myślenie spokojne jest, postrzeżenie spokojne jest - to jest przyczyna uczucia. Jest dążenie do osiągnięcia tego, co (jeszcze) nie jest osiągnięte w tym osiągniętym stanie - to jest przyczyna uczucia.'"

Druga [sutta z rozdziału Vihāravaggo].
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz