poniedziałek, 21 października 2013

Nietrwałość, właściwa (ścieżka) do nibbany

Aniccanibbānasappāyasuttaṃ (SN 35.147) - Sutta o nietrwałości, właściwej (ścieżce) do nibbany

"Nibbānasappāyaṃ vo, bhikkhave, paṭipadaṃ desessāmi. Taṃ suṇātha…pe… katamā ca sā, bhikkhave, nibbānasappāyā paṭipadā? Idha, bhikkhave, bhikkhu cakkhuṃ aniccanti passati, rūpā aniccāti passati, cakkhuviññāṇaṃ aniccanti passati, cakkhusamphasso aniccoti passati. Yampidaṃ cakkhusamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi aniccanti passati…pe… jivhā aniccāti passati, rasā aniccāti passati, jivhāviññāṇaṃ aniccanti passati, jivhāsamphasso aniccoti passati, yampidaṃ jivhāsamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi aniccanti passati…pe… mano aniccoti passati, dhammā aniccāti passati, manoviññāṇaṃ aniccanti passati, manosamphasso aniccoti passati, yampidaṃ manosamphassapaccayā uppajjati vedayitaṃ sukhaṃ vā dukkhaṃ vā adukkhamasukhaṃ vā tampi aniccanti passati. Ayaṃ kho sā, bhikkhave, nibbānasappāyā paṭipadā"ti. 
 
Dutiyaṃ. 

"O właściwej do nibbany ścieżce was, mnisi, będę nauczał. Słuchajcie tego ...etc... Jaka jest więc ta, mnisi, właściwa do nibbany ścieżka? W tym świecie, mnisi, mnich oko zatem jako nietrwałe widzi, formy (widziane) zatem jako nietrwałe widzi, świadomość oka zatem jako nietrwałą widzi, kontakt wzrokowy zatem jako nietrwały widzi. Także to, co za przyczyną kontaktu wzrokowego rodzi się, doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także zatem jako nietrwałe widzi ...etc... język  zatem jako nietrwały widzi, smaki zatem jako nietrwałe widzi, świadomość języka zatem jako nietrwałą widzi, kontakt językowy zatem jako nietrwały widzi. Także to, co za przyczyną kontaktu językowego rodzi się, doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także zatem jako nietrwałe widzi ...etc... umysł  zatem jako nietrwały widzi, dhammy zatem jako nietrwałe widzi, świadomość umysłu zatem jako nietrwałą widzi, kontakt umysłowy zatem jako nietrwały widzi. Także to, co za przyczyną kontaktu umysłowego rodzi się, doświadczając szczęścia albo cierpienia, albo ani cierpienia i ani szczęścia, to także zatem jako nietrwałe widzi. To jest ta, mnisi, właściwa do nibbany ścieżka."

Druga [sutta z rozdziału Navapurāṇavaggo].
  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz