niedziela, 16 marca 2014

Pięć lęków przed złymi czynami - druga mowa

Dutiyapañcaverabhayasuttaṃ (SN 12.42) - Druga sutta o pięciu lękach przed złymi czynami

Sāvatthiyaṃ viharati …pe… "yato kho, bhikkhave, ariyasāvakassa pañca bhayāni verāni vūpasantāni honti, catūhi ca sotāpattiyaṅgehi samannāgato hoti, ariyo cassa ñāyo paññāya sudiṭṭho hoti suppaṭividdho, so ākaṅkhamāno attanāva attānaṃ byākareyya – 'khīṇanirayomhi khīṇatiracchānayoni khīṇapettivisayo khīṇāpāyaduggativinipāto, sotāpannohamasmi avinipātadhammo niyato sambodhiparāyano'"ti.

W Savatthi przebywał ...etc... "Ponieważ, mnisi, pięć lęków szlachetnego ucznia przed złymi czynami jest rozwianych, a także czterema cechami wkraczającego w strumień jest on obdarzony, a także jego szlachetna metoda z mądrością jasno widziana jest i dokładnie zrozumiana, on chcąc sam o sobie zaświadczyłby - 'Poza piekłem jestem, poza światem zwierząt, poza światem głodnych duchów, poza rzeczywistością nędznej egzystencji i miejscami cierpienia, jestem tym, który wkroczył w strumień, niezwiązany z miejscami cierpienia, związany z ostatecznym przebudzeniem.'"

"Katamāni pañca bhayāni verāni vūpasantāni honti? Yaṃ, bhikkhave, pāṇātipātī …pe… yaṃ, bhikkhave, adinnādāyī …pe… yaṃ, bhikkhave, kāmesumicchācārī … yaṃ, bhikkhave, musāvādī … yaṃ, bhikkhave, surāmerayamajjapamādaṭṭhāyī …pe… imāni pañca bhayāni verāni vūpasantāni honti.

"Jakie pięć lęków przed złymi czynami jest rozwianych? To jest, mnisi, odbieranie życia ...etc... to jest, mnisi, branie tego, co nie jest dane ...etc... to jest, mnisi, oddawanie się przyjemnościom zmysłowym ... to jest, mnisi, fałszywa mowa ... to jest, mnisi, picie odurzających trunków, powodujące zaniedbania ...etc... Te pięć lęków przed złymi czynami jest rozwianych.

Katamehi catūhi sotāpattiyaṅgehi samannāgato hoti? Idha, bhikkhave, ariyasāvako buddhe …pe… dhamme … saṅghe … ariyakantehi sīlehi samannāgato hoti. Imehi catūhi sotāpattiyaṅgehi samannāgato hoti.

Jakimi czterema cechami wkraczającego w strumień jest on obdarzony? W tym świecie, mnisi, szlachetny uczeń w Buddę ...etc... w Dhammę ... w Zgromadzenie ... Cnotami właściwymi dla szlachetnych jest obdarzony. Tymi czterema cechami wkraczającego w strumień jest obdarzony.

Katamo cassa ariyo ñāyo paññāya sudiṭṭho hoti suppaṭividdho? Idha, bhikkhave, ariyasāvako paṭiccasamuppādaññeva sādhukaṃ yoniso manasi karoti …pe… ayamassa ariyo ñāyo paññāya sudiṭṭho hoti suppaṭividdho.

Jaka jego szlachetna metoda jest z mądrością jasno widziana i dokładnie zrozumiana? W tym świecie, mnisi, szlachetny uczeń współzależne powstawanie właśnie dobrze i poprawnie umysłem rozważa ...etc... Ta jego szlachetna metoda jest z mądrością jasno widziana i dokładnie zrozumiana.

Yato kho, bhikkhave, ariyasāvakassa imāni pañca bhayāni verāni vūpasantāni honti, imehi ca catūhi sotāpattiyaṅgehi samannāgato hoti, ayañcassa ariyo ñāyo paññāya sudiṭṭho hoti suppaṭividdho, so ākaṅkhamāno attanāva attānaṃ byākareyya – 'khīṇanirayomhi khīṇatiracchānayoni khīṇapettivisayo khīṇāpāyaduggativinipāto, sotāpannohamasmi avinipātadhammo niyato sambodhiparāyano'"ti. 

Dutiyaṃ.

Ponieważ, mnisi, te pięć lęków szlachetnego ucznia przed złymi czynami jest rozwianych, a także tymi czterema cechami wkraczającego w strumień jest on obdarzony, a także ta jego szlachetna metoda jest z mądrością jasno widziana i dokładnie zrozumiana, on chcąc sam o sobie zaświadczyłby - 'Poza piekłem jestem, poza światem zwierząt, poza światem głodnych duchów, poza rzeczywistością nędznej egzystencji i miejscami cierpienia, jestem tym, który wkroczył w strumień, niezwiązany z miejscami cierpienia, związany z ostatecznym przebudzeniem.'"

Druga [sutta z rozdziału Gahapativaggo].
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz