niedziela, 16 marca 2014

Janussoni

Jāṇussoṇisuttaṃ (SN 12.47) - Sutta o (braminie) Janussoni

Sāvatthiyaṃ viharati. Atha kho jāṇussoṇi brāhmaṇo yena bhagavā tenupasaṅkami, upasaṅkamitvā bhagavatā saddhiṃ …pe… ekamantaṃ nisinno kho jāṇussoṇi brāhmaṇo bhagavantaṃ etadavoca –
"Kiṃ nu kho, bho gotama, sabbamatthī"ti? 
"'Sabbamatthī'ti kho, brāhmaṇa, ayameko anto".

W Savatthi przebywał. Wtedy bramin Janussoni do Błogosławionego zbliżył się, zbliżywszy się z Błogosławionym ...etc... Bramin Janussoni, który z boku usiadł, do Błogosławionego powiedział to:  "Cóż więc, drogi Gotamo, wszystko istnieje?"
"'Wszystko istnieje', braminie, to jest jedna skrajność."

"Kiṃ pana, bho gotama, sabbaṃ natthī"ti? 
"'Sabbaṃ natthī'ti kho, brāhmaṇa, ayaṃ dutiyo anto. Ete te, brāhmaṇa, ubho ante anupagamma majjhena tathāgato dhammaṃ deseti – 'avijjāpaccayā saṅkhārā, saṅkhārapaccayā viññāṇaṃ …pe… evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa samudayo hoti. Avijjāya tveva asesavirāganirodhā saṅkhāranirodho, saṅkhāranirodhā viññāṇanirodho …pe… evametassa kevalassa dukkhakkhandhassa nirodho hotī'"ti.

"A zatem, drogi Gotamo, wszystko nie istnieje?"
"'Wszystko nie istnieje', braminie, to jest druga skrajność. Do tych twoich, braminie, obu skrajności nie zbliżając się, Tathagata Dhammę wykłada pośrodku: 'Niewiedza jest przyczyną kammicznych formacji, kammiczne formacje są przyczyną świadomości ...etc... Takie jest pochodzenie tej całej masy cierpienia. Niewiedzy tak więc całkowite wygaśnięcie i zniszczenie jest zniszczeniem kammicznych formacji, kammicznych formacji zniszczenie jest zniszczeniem świadomości ...etc... Takie jest zniszczenie tej całej masy cierpienia.'"
 
Evaṃ vutte, jāṇussoṇi brāhmaṇo bhagavantaṃ etadavoca – "abhikkantaṃ bho gotama …pe… pāṇupetaṃ saraṇaṃ gata"nti. 
 
Sattamaṃ.

Kiedy tak było powiedziane, wtedy bramin Janussoni do Błogosławionego powiedział to: "Doskonale, drogi Gotamo ...etc... obdarzony jest życiem, który poszedł po schronienie."

Siódma [sutta z rozdziału Gahapativaggo].
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz