sobota, 7 marca 2015

Brak synów - druga mowa

Dutiyaaputtakasuttaṃ (SN 3.20) - Druga sutta o braku synów
  
Atha kho rājā pasenadi kosalo divā divassa yena bhagavā tenupasaṅkami, upasaṅkamitvā ekamantaṃ nisinnaṃ kho rājānaṃ pasenadiṃ kosalaṃ bhagavā etadavoca – "handa, kuto nu tvaṃ, mahārāja, āgacchasi divā divassā"ti?

Wtedy król Kosali, Pasenadi, o świcie do Błogosławionego zbliżył się, kiedy zbliżył się, do króla Kosali, Pasenadi, który z boku usiadł, Błogosławiony powiedział to: "A więc, skądże ty, wielki królu, przyszedłeś o świcie?"

"Idha, bhante, sāvatthiyaṃ seṭṭhi gahapati kālaṅkato. Tamahaṃ aputtakaṃ sāpateyyaṃ rājantepuraṃ atiharitvā āgacchāmi. Sataṃ, bhante, satasahassāni hiraññasseva, ko pana vādo rūpiyassa! Tassa kho pana, bhante, seṭṭhissa gahapatissa evarūpo bhattabhogo ahosi – kaṇājakaṃ bhuñjati bilaṅgadutiyaṃ. Evarūpo vatthabhogo ahosi – sāṇaṃ dhāreti tipakkhavasanaṃ. Evarūpo yānabhogo ahosi – jajjararathakena yāti paṇṇachattakena dhāriyamānenā"ti.

"Tutaj, Panie, w Savatthi, bogaty gospodarz umarł. Z powodu braku (jego) synów bogactwo do pałacu królewskiego przeniósłszy przyszedłem. Osiemdziesiąt, Panie, setek tysięcy w nieobrobionym złocie, nie mówiąc jeszcze o srebrze! Co więcej, Panie, u tego bogatego gospodarza takie bogactwo jedzenia było, a gotowany ryż jadł z kwaśnym kleikiem. Takie bogactwo ubrań było, a nosił trzyczęściową szatę z konopi. Takie bogactwo pojazdów było, a jeździł starym powozem z baldachimem zrobionym z liści."
   
"Evametaṃ, mahārāja, evametaṃ, mahārāja! Bhūtapubbaṃ so, mahārāja, seṭṭhi gahapati taggarasikhiṃ nāma paccekasambuddhaṃ piṇḍapātena paṭipādesi. 'Detha samaṇassa piṇḍa'nti vatvā uṭṭhāyāsanā pakkāmi. Datvā ca pana pacchā vippaṭisārī ahosi – 'varametaṃ piṇḍapātaṃ dāsā vā kammakarā vā bhuñjeyyu'nti. Bhātu ca pana ekaputtakaṃ sāpateyyassa kāraṇā jīvitā voropesi.

"Tak to jest, wielki królu, tak to jest, wielki królu! W przeszłości ten, wielki królu, bogaty gospodarz Samodzielnie Przebudzonemu* o imieniu Taggarasikhi jałmużnę ofiarował. 'Dajcie ascecie jałmużnę' powiedziawszy, wstał z siedzenia i odszedł. Ofiarowawszy (jałmużnę) miał następnie wyrzuty sumienia - 'Lepiej by było gdyby tę jałmużnę niewolnicy albo robotnicy zjedli.' Co więcej, jedynego syna (swojego) brata pozbawił życia, żeby zabrać (jego) majątek.

Yaṃ kho so, mahārāja, seṭṭhi gahapati taggarasikhiṃ paccekasambuddhaṃ piṇḍapātena paṭipādesi, tassa kammassa vipākena sattakkhattuṃ sugatiṃ saggaṃ lokaṃ upapajji. Tasseva kammassa vipākāvasesena imissāyeva sāvatthiyā sattakkhattuṃ seṭṭhittaṃ kāresi. Yaṃ kho so, mahārāja, seṭṭhi gahapati datvā pacchā vippaṭisārī ahosi – 'varametaṃ piṇḍapātaṃ dāsā vā kammakarā vā bhuñjeyyu'nti, tassa kammassa vipākena nāssuḷārāya bhattabhogāya cittaṃ namati, nāssuḷārāya vatthabhogāya cittaṃ namati, nāssuḷārāya yānabhogāya cittaṃ namati, nāssuḷārānaṃ pañcannaṃ kāmaguṇānaṃ bhogāya cittaṃ namati. Yaṃ kho so, mahārāja, seṭṭhi gahapati bhātu ca pana ekaputtakaṃ sāpateyyassa kāraṇā jīvitā voropesi, tassa kammassa vipākena bahūni vassāni bahūni vassasatāni bahūni vassasahassāni bahūni vassasatasahassāni niraye paccittha. Tasseva kammassa vipākāvasesena idaṃ sattamaṃ aputtakaṃ sāpateyyaṃ rājakosaṃ paveseti. Tassa kho, mahārāja, seṭṭhissa gahapatissa purāṇañca puññaṃ parikkhīṇaṃ, navañca puññaṃ anupacitaṃ. Ajja pana, mahārāja, seṭṭhi gahapati mahāroruve niraye paccatī"ti

Ponieważ ten, wielki królu, bogaty gospodarz Samodzielnie Przebudzonemu o imieniu Taggarasikhi jałmużnę ofiarował, w wyniku tej kammy siedem razy w szczęśliwym stanie w niebiańskim świecie odrodził się. Właśnie w wyniku tej kammy w Savatthi siedem razy bogaczem stał się. Ponieważ ten, wielki królu, bogaty gospodarz ofiarowawszy (jałmużnę) miał następnie wyrzuty sumienia - 'Lepiej by było gdyby tę jałmużnę niewolnicy albo robotnicy zjedli', w wyniku tej kammy do doskonałego bogactwa jedzenia (jego) umysł nie skłaniał się, do doskonałego bogactwa ubrań (jego) umysł nie skłaniał się, do doskonałego bogactwa pojazdów (jego) umysł nie skłaniał się, do doskonałego bogactwa pięciu przedmiotów zmysłów (jego) umysł nie skłaniał się. Ponieważ ten, wielki królu, bogaty gospodarz, co więcej, jedynego syna (swojego) brata pozbawił życia, żeby zabrać (jego) majątek, w wyniku tej kammy przez wiele lat, przez wiele setek lat, przez wiele tysięcy lat, przez wiele setek tysięcy lat w piekle cierpiał. Właśnie w wyniku tej kammy z powodu braku synów te siedem bogactw do królewskiego skarbca było przekazywanych. Tego, wielki królu, bogatego gospodarza dawne zasługi są wyczerpane, zaś nowe zasługi nie są nagromadzone. Dzisiaj, wielki królu, bogaty gospodarz nadal w piekle Maharoruva cierpi."
 
"Evaṃ, bhante, seṭṭhi gahapati mahāroruvaṃ nirayaṃ upapanno"ti.
"Evaṃ, mahārāja, seṭṭhi gahapati mahāroruvaṃ nirayaṃ upapanno"ti. Idamavoca …pe…

"Tak, Panie, bogaty gospodarz w piekle Maharoruva odrodził się."
"Tak, wielki królu, bogaty gospodarz w piekle Maharoruva odrodził się." Powiedział to ...etc...

"Dhaññaṃ dhanaṃ rajataṃ jātarūpaṃ, pariggahaṃ vāpi yadatthi kiñci,
Dāsā kammakarā pessā, ye cassa anujīvino,
Sabbaṃ nādāya gantabbaṃ, sabbaṃ nikkhippagāminaṃ,
Yañca karoti kāyena, vācāya uda cetasā,
Tañhi tassa sakaṃ hoti, tañca ādāya gacchati,
Tañcassa anugaṃ hoti, chāyāva anapāyinī.
Tasmā kareyya kalyāṇaṃ, nicayaṃ samparāyikaṃ,
Puññāni paralokasmiṃ, patiṭṭhā honti pāṇina"nti.

"Ziarno, bogactwo, srebro, złoto, albo cokolwiek, co jest posiadane,
Niewolnicy, robotnicy, służący, oraz ci, którzy zależą od niego,
Wszystkiego nie wziąwszy powinien odejść, wszystko porzucone jest przez tego, który odchodzi.
To zaś, co uczynione jest ciałem, mową albo umysłem, 
Rzeczywiście jest jego własnością, rzeczywiście to wziąwszy odchodzi,
To jest tym, co idzie za nim, jak cień, który (go) nie opuszcza.
Dlatego należy gromadzić dobro, bogactwo należące do przyszłego świata,
Zasługi w innym świecie pomagają żywym istotom."

Dutiyo vaggo.

Tassuddānaṃ –
Jaṭilā pañca rājāno, doṇapākakurena ca,
Saṅgāmena dve vuttāni, mallikā dve appamādena ca,
Aputtakena dve vuttā, vaggo tena pavuccatīti.

Drugi rozdział.

Spis treści**:
Asceci o zmierzwionych włosach, pięciu królów i miarka gotowanego ryżu,
O walce dwie mowy, (o królowej) Mallika dwie i o gorliwości,
O braku synów dwie mowy, rozdział w ten sposób jest wygłoszony.
 
* Samodzielnie Przebudzony (pacceka buddha), jest określeniem arhata, który osiągnął nibbanę nie słysząc Nauki Buddy od innych, który samodzielnie, własnym wysiłkiem, pojął Cztery Szlachetne Prawdy, niezależnie od wszelkich nauczycieli. Nie ma on jednak zdolności aby efektywnie ogłosić Naukę innym i dlatego nie jest Nauczycielem Bogów i Ludzi, W Pełni Przebudzonym (sammā sambuddha).
 
** W spisie treści nie wymieniono "Sutty o szczerym przyjacielu", natomiast wymienione są dwie sutty o królowej Mallika.
  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz