niedziela, 3 stycznia 2016

Przyczyny - druga mowa

Dutiyaupanisasuttaṃ (AN 10.4) - Druga sutta o przyczynach
 
Tatra kho āyasmā sāriputto bhikkhū āmantesi – "dussīlassa, āvuso, sīlavipannassa hatūpaniso hoti avippaṭisāro, avippaṭisāre asati avippaṭisāravipannassa hatūpanisaṃ hoti …pe… vimuttiñāṇadassanaṃ. Seyyathāpi, āvuso, rukkho sākhāpalāsavipanno. Tassa papaṭikāpi na pāripūriṃ gacchati, tacopi … pheggupi … sāropi na pāripūriṃ gacchati. Evamevaṃ kho, āvuso, dussīlassa sīlavipannassa hatūpaniso hoti avippaṭisāro, avippaṭisāre asati avippaṭisāravipannassa hatūpanisaṃ hoti …pe… vimuttiñāṇadassanaṃ.

Tamże czcigodny Sariputta do mnichów zwrócił się: "U (człowieka) niemoralnego, przyjaciele, u pozbawionego wskazań moralnych przyczyna braku wyrzutów sumienia jest zniszczona. Kiedy braku wyrzutów sumienia nie ma wtedy u pozbawionego braku wyrzutów sumienia ...etc... przyczyna wyzwolenia i wiedzy jest zniszczona. Podobnie, przyjaciele, jak drzewo pozbawione gałęzi i liści. Jego (zewnętrzna) skorupa z kory nie rozwija się, także (wewnętrzna) właściwa kora ... także drewno otaczające miękisz drzewa ... także miękisz drzewa nie rozwija się. Właśnie tak, przyjaciele, u (człowieka) niemoralnego, u pozbawionego wskazań moralnych przyczyna braku wyrzutów sumienia jest zniszczona. Kiedy braku wyrzutów sumienia nie ma, wtedy u pozbawionego braku wyrzutów sumienia ...etc... przyczyna wyzwolenia i wiedzy jest zniszczona.  

Sīlavato, āvuso, sīlasampannassa upanisasampanno hoti avippaṭisāro, avippaṭisāre sati avippaṭisārasampannassa upanisasampannaṃ hoti …pe… vimuttiñāṇadassanaṃ. Seyyathāpi, āvuso, rukkho sākhāpalāsasampanno. Tassa papaṭikāpi pāripūriṃ gacchati, tacopi … pheggupi … sāropi pāripūriṃ gacchati. Evamevaṃ kho, āvuso, sīlavato sīlasampannassa upanisasampanno hoti avippaṭisāro, avippaṭisāre sati avippaṭisārasampannassa upanisasampannaṃ hoti …pe… vimuttiñāṇadassana"nti. 

Catutthaṃ.

U (człowieka) moralnego, przyjaciele, u przestrzegającego wskazań moralnych jest przyczyna braku wyrzutów sumienia. Kiedy jest brak wyrzutów sumienia, wtedy u mającego brak wyrzutów sumienia ...etc... jest przyczyna wyzwolenia i wiedzy. Podobnie, przyjaciele, jak drzewo mające gałęzie i liście. Jego (zewnętrzna) skorupa z kory rozwija się, także (wewnętrzna) właściwa kora ... także drewno otaczające miękisz drzewa ... także miękisz drzewa rozwija się. Właśnie tak, przyjaciele, u (człowieka) moralnego, u przestrzegającego wskazań moralnych jest przyczyna braku wyrzutów sumienia. Kiedy jest brak wyrzutów sumienia, wtedy u mającego brak wyrzutów sumienia ...etc... jest przyczyna wyzwolenia i wiedzy."

Czwarta [sutta z rozdziału Ānisaṃsavaggo].

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz