piątek, 5 lutego 2016

Bez koncentracji umysłu

Avitakkasuttaṃ (SN 28.2) - Sutta o braku koncentracji umysłu

Sāvatthinidānaṃ. Addasā kho āyasmā ānando …pe… āyasmantaṃ sāriputtaṃ etadavoca – "vippasannāni kho te, āvuso sāriputta, indriyāni, parisuddho mukhavaṇṇo pariyodāto. Katamenāyasmā sāriputto ajja vihārena vihāsī"ti?

W Savatthi. Ujrzawszy (go), czcigodny Ananda ...etc... do czcigodnego Sariputty powiedział to:  "Nadzwyczaj jasne są twoje, przyjacielu Sariputto, zmysły, jasny i czysty jest wygląd twojej twarzy. Jak, czcigodny Sariputto, spędziłeś dzisiaj czas?"

"Idhāhaṃ, āvuso, vitakkavicārānaṃ vūpasamā ajjhattaṃ sampasādanaṃ cetaso ekodibhāvaṃ avitakkaṃ avicāraṃ samādhijaṃ pītisukhaṃ dutiyaṃ jhānaṃ upasampajja viharāmi. Tassa mayhaṃ, āvuso, na evaṃ hoti – 'ahaṃ dutiyaṃ jhānaṃ samāpajjāmī'ti vā 'ahaṃ dutiyaṃ jhānaṃ samāpanno'ti vā 'ahaṃ dutiyā jhānā vuṭṭhito'ti vā"ti. 
"Tathā hi panāyasmato sāriputtassa dīgharattaṃ ahaṅkāramamaṅkāramānānusayā susamūhatā. Tasmā āyasmato sāriputtassa na evaṃ hoti – 'ahaṃ dutiyaṃ jhānaṃ samāpajjāmī'ti vā 'ahaṃ dutiyaṃ jhānaṃ samāpanno'ti vā 'ahaṃ dutiyā jhānā vuṭṭhito'ti vā"ti. 

Dutiyaṃ.

"W tym świecie ja, przyjacielu, po ustaniu koncentracji umysłu i badania umysłem, z umysłem zjednoczonym wewnętrznie w jednym punkcie, bez koncentracji umysłu i badania umysłem, w radości i szczęściu zrodzonym ze skupienia medytacyjnego, drugie wchłonięcie medytacyjne osiągnąwszy żyję.  Dlatego u mnie, przyjacielu, taka myśl nie pojawia się: 'W drugie wchłonięcie medytacyjne wchodzę', albo 'w drugie wchłonięcie medytacyjne wszedłem', albo 'z drugiego wchłonięcia medytacyjnego wyszedłem.'"
"A zatem u czcigodnego Sariputty od długiego czasu zarozumiałość, egoistyczne przywiązania, ukryte skłonności do pychy były całkowicie zniszczone. Dlatego u czcigodnego Sariputty taka myśl nie pojawia się: 'W drugie wchłonięcie medytacyjne wchodzę', albo 'w drugie wchłonięcie medytacyjne wszedłem', albo 'z drugiego wchłonięcia medytacyjnego wyszedłem.'"

Druga [sutta z rozdziału Sāriputtasaṃyuttaṃ].

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz